• ראשי
  • שידור חי
  • התחברי
  • שמים
  • מוזיקה
  • אודותינו
  • צור קשר
  • חיפוש
  • Facebook
  • Google+
  • YouTube
  • Instagram
  • Flickr
  • Foursquare
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
ראשי » נושאים » אימון והעצמה אישית » אימון אישי » פרשת קדושים | עבודה בפרשה | הרבנית שריג

פרשת קדושים | עבודה בפרשה | הרבנית שריג

Avatar rellyduk מאי 1, 2017 11:23 am אין תגובות

 

היום דברתי עם חברה. “איך היה הפסח?” אני שואלת אותה,
“את יודעת, לא יצאתי מהמטבח”, היא אומרת לי. אני צחקתי, מזדהה לגמרי
ואז היא מוסיפה “אבל על זה אני לא מתלוננת.”
נזכרתי במה ששמעתי פעם מאשה חכמה:
אם יש את מי להאכיל ובמה להאכיל הכל טוב.
כמה אמת. מה יש לנו להתלונן?
והלוואי ונזכה לעבוד הרבה בביתנו לשנים רבות וטובות.
יחד עם זה, בעיקר אחרי חג עמוס עבודה ומשפחה,
לא נפקד מקומן של התלונות הקטנות אותן אלו שמנקרות בנו בהרגשה של חוסר נוחות.
עם כל הרצון להיות קדושים ופרושים אנחנו מוצאים את עצמינו שופטים,
קראו לזה הבעת דעה, קראו לזה ביקורת בונה בסופו של דבר כל דבר עומד למשפט.
מסתבר שהסתכלות ברמה של “לדון לכף זכות”,
אינה רק משימה קשה אלא פרי של אימון ממשי.
על זה אמר הגה”צ רבי ישראל סלנטר זצ”ל:
כשהתחלתי ללמוד מוסר רגזתי על כל העולם ולא על עצמי,
בהמשך, רגזתי גם על עצמי,
ולבסוף רגזתי רק על עצמי ואילו את העולם דנתי לכף זכות.
(אור המוסר – מתוך איש לרעהו)
וזה מה שאומרת לנו הפרשה:

“בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶך” (ויקרא יט, טו).

ועל זה כותבת הגמרא: הוי דן את חבירך לכף זכות.(שבועות ל, א)
לא כפריוילגיה, לא כזכות יתר אלא בבסיס ממש,
אם אנחנו רוצים לנהוג בצדק יש לדון לכף זכות.
בעצם לדון לכף זכות זה להסתכל הפוך על כל דבר ולמצוא את האמת בהיפוך הזה,
לראות מה משתקף, מה המשמעות האמיתית של מה שאנו רואים אצל אחרים.

כשיש לנו מחשבה כללית של שיפוט הגורסת שמישהו עשה לנו משהו אנחנו בודקים,
כדי לדון לכף זכות מה ההיפך מלמד אותנו:

וזה קורה ככה:

הוא עשה לי…
היפוך ראשון: מ”כן ללא” ולהיפך
הוא עשה לי- הוא לא עשה לי

אמרו בעלי המוסר, כשאתה מסתכל על בן אדם,
אל תסתכל על הדבר הרע שאתה רואה בו אלא על כולו,
אז תראה גם את הדברים הטובים שבו ותהיה מתון יותר.(מאזני צדק י’)

וזאת כוונת האמור “והוי דן את כל האדם לכף זכות”. (אבות א)
כשאנו עסוקים בסיפור שלנו, המגולם במחשבה שמטרידה אותנו, אנו יכולים לראות רק את ההיבט הצר.
את האדם דרך עדשה מוגבלת . אנו חושבים , כי עדשה זו מראה לנו את האמת- והתגובה- הכועסת המאוכזבת…. לא מאחרת לבוא.
חז”ל מדריכים אותנו, שהראיה הזו היא צרה מאד ומביאה אותנו לתגובה שאינה אמיתית.
ההיפוך מאפשר לנו לראות את התמונה בצורה יותר כללית ומתוך זה אנו באמת מסוגלים לראות גם את הדברים הטובים ולהיות יותר מתונים.
יחד עם החקירה באה התרה והקלה גדולה.
כשאנו דנים לכף זכות ,אנו רואים שהסיפור שלנו אינו שלם, החקירה מביאה אותנו להכרה שלמרות מה שחשבנו- לא צדק עשינו.

היפוך שני: היפוך צדדים

הוא עשה לי- אני עשיתי לו”

הבעש”ט אומר על זה דבר נפלא, כתוב : ” כל נגעים אדם רואה חוץ מנגעי עצמו” (משנה נגעים ב’ ה’)
הפירוש המקובל הוא : אדם רואה את כל המגרעות אצל אחרים, את הבעיות שלו הוא לא רואה.
אומר הבעש”ט, צריך לקרוא את זה אחרת: כל נגעים אדם רואה-חוץ, כל מה שאדם רואה בחוץ- מנגעי עצמו הוא רואה.
כשאדם רואה משהו וזה מפריע לו, זה מפריע לו כי משהו מנגע זה נמצא אצלו.
היפוך זה נותן לנו את האפשרות לראות את הסיבה העיקרית לסבל שלנו.
כל עוד הבעיה היא של מישהו אחר אין לנו מה לעשות איתה. כשאנו מבינים את החלק שלנו בסבל- אנו בדרך לתיקון.

היפוך שלישי: היפוך לאני

“הוא עשה לי- אני עשיתי לי”

“אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו” – אנו מפרשים בדרך כלל שאינך יכול להבין מה עובר על השני- כיוון שלא עברת את מה שהוא עובר.
לדברי הבעש”ט קיים רובד נוסף:
לפי מה אדם נידון?
הבעש”ט אומר שהצורה בה אדם נידון – היא אותה צורה בה הוא דן אחרים וזה דווקא בדיוק כשהוא נמצא בסיטואציה דומה.
הקב”ה מזמן לאדם לראות מקרה דומה למה שקרה לו- ולפי השיפוט של האדם עצמו, כך דנים גם אותו.

לפיכך אמרו חכמינו: “הוי דן את כל האדם לכף זכות” (אבות א’ ו’) אל תמהר כל כך לדון את משפטו של הזולת לחובה.
כי אם זימנו לך מעשה פסול מסוים, שאתה צריך לחרוץ בו משפט, כנראה שכבר הגעת למקומו וכבר עשית מעשה כזה בעבר.
הדין שתדון אותו יהיה פסק הדין שלך.ואם להיפך,תדון את חברך לכף זכות, הרי בשבילך אתה עושה את זה, כי בצורה שאתה דן אחרים- ידונו אותך.

אז איך זה עובד? היה חג? היה. היו אורחים? היו. אם גם היתה מחשבה שהיו יכולים לעזור לך קצת יותר… בואי נבדוק את זה:

הם צריכים לעזור

האם זאת האמת שהם צריכים לעזור?
כן
האם את יכולה לדעת בודאות שזאת האמת שהם צריכים לעזור?
לא
איך את מגיבה כשאת מאמינה למחשבה שזאת האמת שהם צריכים לעזור?
(והם מדברים, צוחקים, לומדים או מחליפים טיטול לילד..)
מתרגזת, עייפה, לא מבינה למה אני שוב מזמינה בזמן שאני מתעייפת כ”כ מזה, אני מתחילה לחשבן- דמיוני משחזר את כל הפעמים שזה כבר קרה, שהזמנתי אותם ונשארתי אחרי לכתם עם עבודת סידור ענקית.
מי תהיי בלי להאמין למחשבה שהם צריכים לעזור?
מרוצה,שמחה, רציתי לעזור, אז זה עזרה שהם לא עוזרים אח”כ, מדברת- כשאני מרגישה שהתעייפתי ואני צריכה עזרה, רואה את המקומות בו הם כן עוזרים לי, בהכנת הסלטים, בפינוי הפח, בדברים אחרים שאני צריכה.

היפוכים:

הם לא צריכים לעזור (לי)
כי הם לא עוזרים
הרבה פעמים אני מזמינה אותם כדי שינוחו,הם עובדים קשה, אז זה לא יעזור להם אם הם גם יצטרכו לעזור.
לצעירים יותר קשה כנראה והם צריכים יותר עזרה- בהיפוך הזה אני נזכרת כשהיינו צעירים שאמרו לנו שאנחנו באים לבקר ומשאירים בלגן- ובחוויה שלנו סדרנו אחרינו.
אני צריכה לעזור (להם)
כשאני מזמינה-
כי אני אוהבת לעזור
לעזור להם להבין מה אני מבקשת. לאסוף צעצועים, להחזיר את הנדנדה.
אני צריכה לעזור לעצמי
בלהבין במה אני רוצה ויכולה לעזור ובמה לא.
בלי שיחות גדולות פשוט לבקש שיעזרו עם הכלים עם האיסוף אם צריך.
להיות נאמנה לרצון שלי לעזור וליהנות מזה שאני יכולה לעזור .

שתף

  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף בטוויטר (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף ב LinkedIn (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשלוח את זה לחבר בדואר אלקטרוני (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש)
נהנית? הגיבי לנו או שתפי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

נותנים יד להפצת תורה במרכז אשירה-שמים
מסעות רוחניים לאומן

אולי יעניין אותך גם:

עבודה בפרשה | פרשת בחוקותי | הרבנית שריג פרשת קורח | עבודה בפרשה | הרבנית שריג פרשת מסעי | עבודה בפרשה| הרבנית שולמית שריג עבודה בפרשה | פרשת חוקת | הרבנית שריג
נצפים ביותר
  • איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
    איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
  • מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
    מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
  • אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
    אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
  • הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
    הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
  • תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
    תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
אירועים ופרסומים
‘תפילה למשה’-  זום של תורה ותפילה לכבוד  ז’ אדר- יום פטירת משה רבנו עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

‘תפילה למשה’- זום של תורה ותפילה לכבוד ז’ אדר- יום פטירת משה רבנו עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שיעור לראש חודש אדר | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שיעור לראש חודש אדר | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

‘הדיברות מדברות אלייך’ | שיעור לפרשת יתרו ושבת מברכים אדר עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

‘הדיברות מדברות אלייך’ | שיעור לפרשת יתרו ושבת מברכים אדר עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה |  הר’ ימימה מזרחי | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה | הר’ ימימה מזרחי | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

אודות אשירה
אתר הצמיחה הרוחנית לנשים “אשירה” הינו אתר אינטרנט המכיל מידע כולל ומגוון לפיתוח וצמיחה מבחינה רוחנית עבור נשות ישראל.

לתנאי שימוש ופרטיות >>
יצירת קשר
מרכז שמים/ אשירה
רחוב יחיאלי 4 נוה צדק תל אביב
טלפון: 0722-146146
טלפון ארה"ב : 347-901-5172
חניה בשפע באזור כולו.
תגובות אחרונות
  • רחלי לוי על הקבצן השישי – אל תעזבי ידיים | שבעת הקבצנים 9 | נורית אילון הירש
  • אשירה אשירה על לעבור את הקיר – סרטה של רמה בורשטין – עכשיו לצפיה באתר אשירה
  • אסנת תירצה אליחי על הקבצן בעל החטוטרת – מושג הצדיק ביהדות | שבעת הקבצנים 8 | נורית אילון הירש
  • רחל על ביגלה ירושלמי – חלות ועוגת שמרים מבצק אחד | נורית אילון הירש
  • יעל גז על נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה | הר’ ימימה מזרחי | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה
הירשמי לניוזלטר והישארי מעודכנת
שם פרטי
שם משפחה*
דוא'ל*
מקור של ליד
תנאי שימוש ופרטיות
ashira main1
כל הזכויות שמורות לעמותת "אשירה שמים"

לעזרה או לתשלום טלפוני השאירי הודעה....

גלילה לראש העמוד
loading בטל
הרשומה לא נשלחה - בדוק את כתובות המייל בבקשה!
הפעולה נכשלה, בקשה נסה שוב
מצטערים, הבלוג שלך אינו יכול לשתף רשומות בדואר אלקטרוני.