• ראשי
  • שידור חי
  • התחברי
  • שמים
  • מוזיקה
  • אודותינו
  • צור קשר
  • חיפוש
  • Facebook
  • Google+
  • YouTube
  • Instagram
  • Flickr
  • Foursquare
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
אשירה
  • מרצים
  • נושאים
  • מסע לאומן
  • סדנאות
  • אירועים
  • תוכניה
  • מנוי לר’ ימימה/תרומות
  • חיפוש
  • התחברי
  • מרצים
  • נושאים
  • סדנאות אינטרנטיות
  • נסיעות לאומן
  • אירועים ופרסומים
  • תוכניה שבועית מרכז אשירה – שמים
  • מנוי לר’ ימימה מזרחי/תרומות
  • מוזיקה
  • אתר שמים
  • English
  • אודותינו
  • שידור חי
  • צור קשר
ראשי » מאמרים » רגע, מה אמרת? | רחל וינשטיין

רגע, מה אמרת? | רחל וינשטיין

Avatar rellyduk יוני 25, 2017 9:30 am אין תגובות

פעם, לפני שנים רבות, כשהייתי צעירה, הייתי מתווכחת. אתם מכירים את הוויכוחים הלהוטים של גיל הנעורים? שבאיזשהו שלב כבר לא זוכרים איפה התחלנו, אבל מסיימים בסימן קריאה גדול והמון אדרנלין? וברור שאני צודקת והשני לא מבין כלום. אבל בעצם מה הוא אמר? אני לא ממש בטוחה.

אז אמנם זה כבר לא קורה באותה תדירות, אבל מידי פעם זה עדיין קורה.

בפרשה שלנו יש וויכוח סוער, מחלוקת גדולה.

חז”ל מביאים את מחלוקת קורח ועדתו כדוגמת המחלוקת שאינה לשם שמים, אפשר לדון בשאלה מה טענו קורח ועדתו והאם זוהי טענה אמתית או לא.

אבל המשנה במסכת אבות לא מתעסקת בשאלות הללו.

האם זה היה לשם שמים? אם כן, סופה להתקיים. אם לא, כמה שהטענות יכולות להיות צודקות וחכמות, זה לא ילך. סופה שלא להתקיים.

ואני תוהה, כשאני מתווכחת, איך אני בודקת אם המחלוקת היא לשם שמים.

מול מחלוקת קורח ועדתו עומדת מחלוקת בית שמאי ובית הלל. היא המחלוקת לשם שמים שסופה להתקיים. ובה מכריעים בדרך כלל (כמעט תמיד) כבית הלל.

למה כבית הלל? יש לכך הסבר בגמרא: מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן? מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן

הלכה כבית הלל כי הם הקשיבו לדברי בית שמאי, חשבו ודנו בכל הצדדים, ולאחר מכן הכריעו. מתוך כבוד לדעתם של בית שמאי. ולא רק שהקשיבו, הם גם הקדימו דברי בית שמאי לדבריהם.

לאחרונה הייתה לי שיחה עם חברה על כך שיש אנשים שאומרים כל הזמן “לא חייבים לקבל את דעתי” אך כל השדר שלהם הוא שדעתם היא האמת החד משמעית ללא ספק וללא עוררין.  לפעמים אנחנו כל כך מנסים לקבל את דברי חברינו, אבל לא באמת מצליחים.

התרבות המערבית המודרנית, הדורשת קבלת האחר ואת דעתו יכולה ליצור שיח מנומס של קבלה. זה די מתבקש כי הרי אנחנו לא באמת מכבדים תמיד את דעתו של האחר. אך “חובה” לכבד.

הקשבה אמתית לדעת האחר היא מעבר לניסוח המנומס והפוליטיקלי קורקט המקבל לכאורה את דעת האחר, ולעתים מעדן עד כדי טשטוש את דעתי שלי.

נראה לי שכאשר חז”ל אמרו שבית הלל הקדימו את דברי בית שמאי לדבריהם הם רצו לומר שבית הלל הקשיבו לבית שמאי באמת. לא רק מן השפה ולחוץ.

ונראה לי שזה אחד המדדים לכך שמחלוקת היא לשם שמים. אם לא אכפת לי מי צודק, העיקר שהאמת תצא לאור, אז אני אקשיב. אחשוב. אבדוק. ולא תמיד אחלוק. לא תמיד אתאמץ להשמיע את קולי. לא תמיד ארוץ להקליד תגובה. ואם אין לי באמת מה לומר אשתוק.

אם נלמד להתאפק, להתבונן ולהקשיב, אז בעזרת השם כשכן נחליט לפתוח את פינו יצאו משם דברי טעם לשם שמיים.

שתף

  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף בטוויטר (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשתף ב LinkedIn (נפתח בחלון חדש)
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי לשלוח את זה לחבר בדואר אלקטרוני (נפתח בחלון חדש)
  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש)
נהנית? הגיבי לנו או שתפי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

נותנים יד להפצת תורה במרכז אשירה-שמים
מסעות רוחניים לאומן

אולי יעניין אותך גם:

כשתגדלי תביני | רחל וינשטיין על פרשת פנחס להחזיק חזק | רחל וינשטיין ואולי? | פ’ ואתחנן | רחל וינשטיין בקטנה | רחל וינשטיין
נצפים ביותר
  • איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
    איך היא אוחזת | הר’ ימימה מזרחי ( לקושי בצפיה ראי תגובה 3)
  • מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
    מתכון לקציצות דגים ברוטב עגבניות | סנדרה בן דוד
  • אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
    אולי הקיץ אנחנו נפגש | הר’ ימימה מזרחי
  • הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
    הכתר, הקורונה, ושבעת הקבצנים | נורית אילון הירש
  • תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
    תרבות, אנשים !! | הר’ ימימה מזרחי
אירועים ופרסומים
‘תפילה למשה’-  זום של תורה ותפילה לכבוד  ז’ אדר- יום פטירת משה רבנו עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

‘תפילה למשה’- זום של תורה ותפילה לכבוד ז’ אדר- יום פטירת משה רבנו עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שיעור לראש חודש אדר | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

שיעור לראש חודש אדר | הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

‘הדיברות מדברות אלייך’ | שיעור לפרשת יתרו ושבת מברכים אדר עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

‘הדיברות מדברות אלייך’ | שיעור לפרשת יתרו ושבת מברכים אדר עם הר’ ימימה מזרחי | שיעור הוידאו השבועי

נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה |  הר’ ימימה מזרחי | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה | הר’ ימימה מזרחי | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה

אודות אשירה
אתר הצמיחה הרוחנית לנשים “אשירה” הינו אתר אינטרנט המכיל מידע כולל ומגוון לפיתוח וצמיחה מבחינה רוחנית עבור נשות ישראל.

לתנאי שימוש ופרטיות >>
יצירת קשר
מרכז שמים/ אשירה
רחוב יחיאלי 4 נוה צדק תל אביב
טלפון: 0722-146146
טלפון ארה"ב : 347-901-5172
חניה בשפע באזור כולו.
תגובות אחרונות
  • רחלי לוי על הקבצן השישי – אל תעזבי ידיים | שבעת הקבצנים 9 | נורית אילון הירש
  • אשירה אשירה על לעבור את הקיר – סרטה של רמה בורשטין – עכשיו לצפיה באתר אשירה
  • אסנת תירצה אליחי על הקבצן בעל החטוטרת – מושג הצדיק ביהדות | שבעת הקבצנים 8 | נורית אילון הירש
  • רחל על ביגלה ירושלמי – חלות ועוגת שמרים מבצק אחד | נורית אילון הירש
  • יעל גז על נשים שמחות לכבוד ט”ו בשבט-ערב של צמיחה | הר’ ימימה מזרחי | בשיתוף עיריית אשדוד ומרכז אשירה
הירשמי לניוזלטר והישארי מעודכנת
שם פרטי
שם משפחה*
דוא'ל*
מקור של ליד
תנאי שימוש ופרטיות
ashira main1
כל הזכויות שמורות לעמותת "אשירה שמים"

לעזרה או לתשלום טלפוני השאירי הודעה....

גלילה לראש העמוד
loading בטל
הרשומה לא נשלחה - בדוק את כתובות המייל בבקשה!
הפעולה נכשלה, בקשה נסה שוב
מצטערים, הבלוג שלך אינו יכול לשתף רשומות בדואר אלקטרוני.