“מי שאין בו אור תורה, אין אור תורה מחייהו, כי התורה היא חיינו”!
“סוד הנישואין ” החיבור העליון. חלק שני
מאת רויטל רחל צדוק יועצת חינוכית וזוגית. (מטפלת ומאבחנת בעיות רגשיות)
לבנות המדרשה בבית-שמש”עטרת שרה”.
התשובה לשאלה בחלק הראשון:
חשוב לטפח תחושה זו של פשטות ואמת, ולהמליך אותה על המעשים כולם.
ובכן חז”ל גילו לנו כלל יסודי שבו משתמת התורה, ורש”י מביאו בספר במדבר (ט’, א’):”אין פותחין בגנות”.
התורה לא תתחיל ספר, בתיאור גנותם של ישראל.
וראיה נוספת לכלל זה, במעשה בראשית, ופתחה בשבחם :”ויברא אלו-קים את האדם בצלמו (ברא’ א’, כז’).
בעניין השידוכים,
-הקול יחסי:
סיפור שהיה:”יעקוב היה מוטרד קולו ממש אינו ברור, כיצד יראה בעיני הבחורה.
כשפגש לבסוף את כלתו לעתיד, ומועד החתונה הלך וקרב, העז לשאול אותה באותו יום:”תגידי , הצרידות שלי לא מפריעה לך?
היא צחקה, הצרידות?! כנראה שלא שמת לב לקול של אבא שלי, הוא עובד שנים כמחנך, וההוראה הפכה אותו לצרוד כרוני, אני רגילה לקול כזה מאז שנולדתי, והא דווקא קשור אצלי לזיכרונות מאוד נעימים.
-חן האישה על בעלה.
מלכה נפלה ושברה את השן הקדמית בנוסף שאלה את עצמה, בתחושה של חוסר ביטחון:”אם לפני הנפילה היו בחורים שהשיבו לה תשובה שלילית, מה יהיה כעת עם הרווח בין השיניים?
אך למזווג הזיווגים, הייתה תוכנית אחרת עבורה, כעבור חצי שנה, פגשה מלכה את בעלה לעתיד, כיום מאמינה מלכה, שהצער שנגרם לה מאותה נפילה, היה זיכוך משמים, כדי שתהיה ראויה לזכות בבעל כה מיוחד.
חודשים אחרי שנישאו, שאלה מלכה את בעלה :”תגיד את האמת, מה הרגשת, כשראית בפעם הראשונה
את הרווח שיש לי בין השיניים?!
בעלה התבונן בה כלא מבין, ואז פרץ בצחוק גדול, מה?! זה היה דבר שממש מצא חן בעיני, היית נראת כמו אחותי הקטנה החמודה, בגיל שבו התחלפו לה השיניים”.
ולכן כדאי שאחרי שהתפללנו ועשינו השתדלות, להשאיר משהו לאותו יושב מרומים מאז בריאת העול ומזווג זיווגים!
רצה הקב”ה לברא את ה”עזר”, וראתה חוכמתו יתברך, כי ראויה היא “האישה” למלא תפקיד זה בשלמות, כנאמר “לא טוב היות האדם לבדו”, אין הכוונה לבדידות או לחוסר מעשה, וכי היה לו לאדם הראשון פינה פנויה מעבודת ה”…? וכי היה חסר לו משהו?
אומרים חז”ל: כי לבדו, הוא חיסרון אותה שלמות, הבאה מהעזר כנגדו.
וכך רצתה התורה לעורר את ה”לא טוב היות האדם לבדו” והוא שמשום שללא “עזר” אין לו לאיש לא שימחה, לא ברכה, ולא טוב
ה, ככתוב :”מצא אישה מצא טוב“.
ולכן אין שלמותו האמיתית של האדם מתאפשרת, אלא כשהעזר כנגדו ולא כשהוא לבדו.
זאת הסיבה שאחרי שהקב”ה ברא את האדם מייד אחרי כן ברא את האישה, אשר בכוחה להשלים ולמלא את החסר באישיותו.
אומר הארי הקדוש:”האישה באה לתקן את בעלה”. וכי לה אין מה לתקן?
אם האישה עוזרת לבעלה לתקן את עצמו, הוא משלים את אישיותו, אז הוא זוכה להוציא את עצמו מכלל “בודד, ומעלה את עצמו למצב של “יחד” ככתוב :”והיו לבשר אחד”. (בראשית ב’, כ“ח). והאישה זוכה לתיקון שלה דרכו. מדובר פה איפה על הוויתו הרוחנית של האדם.
שאל יום אחד הרב אייזיק שר זצ”ל בחור אחד שבא בברית האירוסין:”מדוע התארסת?”
השיב הבחור:”מפני שכולם מתארסים”.
משיב הרב ואמר:”צריך לדעת לשם מה מתארסים, ומהי מטרת הקמת בית יהודי בישראל”.
התשובה הראשונה::
1-שותפות עם הקב”ה בבריאה. שבנישואין נעשה האדם שותף עם הקב”ה, זוהי זכות שנתן לנו הבורא יתברך שמו.
יוצא שהאדם הוא המוציא אל הפועל את סגולות הבורא. העולם נברא בחכמה עצומה, והיא יוצאת מהכוח אל הפועל, אך ורק על ידי האדם המנצל את העושר המופלא, הממלא את הבריאה בכל מרחביה.
בקיצור , צריך להבין, ה”… ברא את עולמו, אך קיומו תלוי בנו”.
2- הנישואין חוליה חשובה בשותפות, במטרה להעמיד דורות של בני אדם ימשיכו את קיום העולם.
כדברי הפסוק:”דור הולך ודור בא” (קהלת א’) יכולים להתקיים רק אם האדם ייטול חלק במשימה הנעלה של המשך קיום הבריאה.
אנו נדרשים לגשת למשימה קדושה זו באחריות ובכובד ראש, שחייב להיות מושתת על השאיפה שהדור הבא יהיה דור של עובדי ה’… ומכירי האמת. אשר יתקעו בלבם אמונה חושית, שצריכה להניב שותפותינו עם הקב”ה.
3- הקמת בית דורשת אחריות וכובד ראש,
הרי ההצלחה בחינוך אינה מובטחת, כפי שאנו רואים אצל רבים וטובים.
נמצאנו למדים דבר גדול וחשוב בנים יכולים להעלות את אביהם למדרגות גבוהות ביותר, כל זמן שהם הולכים בדרך הישר..
צאצאים יכולים לרומם את הוריהם לרום פסגת המדרגות, והם גם עלולים להורידם ח”ו עד שאול תחתית!
–הרהורים לקראת הנישואין
גודל המשימה העומדת בפני בני אדם הבאים להקים בית, עלול להטריד את מחשבותיהם ולהעלות חששות בליבם.
צריך לשאול את עצמנו:
אם ראוי ומוכן לתפקיד שהוא נוטל על עצמו. אדם זה ויאמר :”הרי אני הולך להיות שותפו של הבורא שכן שלושה שותפים באדם , אביו, ואימו והקב”ה.
האם אצליח במשימה קודש זו? מאין נשאב כוח ואמון עצמי ביכולתנו למלא את המשימה?
הכל תלוי בחיבור שלנו לבורא עולם.
-תורה ותפילה- המפתח להצלחה
במסכת ברכות רואים אנו לפי דבריהם של חכמים:, שכיון שיש אור תורה עם קיום המצוות, מובטחת לנו הגנה.
מכאן שאם יתמסרו מקימי הבית בכל כוחם לתורה ויחדירו את אורה גם לילדים, יזכו בעקבות זה לסייעתא דשמיא, וגם צאצאיהם ימשיכו בדרך האמת.
זוהי ההגנה וזהו העידוד, וכאן מצוי מקור השמחה.
התפילה מועילה לכל הקורא אל ה’… חז”ל דייקו ואמרו :”קרוב ה’… לכל קוראיו”. אפילו למי שאינו ראוי לכך, התנאי היחיד לקבלת התפילה, שיכיר האדם שרק ממנו תבוא הישועה, ושצריכים לפנות רק אליו ולכן כתוב:”לכל אשר יקראוהו באמת.
וכמו שכתוב בתהילים ל”ב:”רבים מכאובים לרשע, והבוטח בה’… חסד יסובבנו”, אין מוותרים לרשע ועל כן רבים מכאוביו, ואם הוא בוטח בה’… חסד יסובבנו.
וכל אחד חייב ללטש ולזכך את חלקו, ואז הוא יוכל להתאחד עם החלק השני שלו.
תגובות אחרונות