מעמד הר סיני.
מעמד רב חושי.
מולטימדיה.
שומעים את הקולות.
קולות וברקים.
וההר עשן.
וה’ נגלה.
מדהים ונפלא,
ומפחיד.
בתחילת הפרשה העם מבקש לשמוע את דבר ה’ באופן ישיר,
כך מפרש רש”י.
“רצוננו לראות את מלכנו”.
הם כל כך רוצים!
אבל בהמשך, העם מתרחק.
נבהל.
וירא העם וינועו מרחוק.
והם מבקשים ממשה, דבר אתה עמנו ואל ידבר עמנו הא-הים פן נמות.
ומשה מנסה לשכנע, לעודד אותם,
לא לוותר.
אל תיראו. לא לפחד.
ה’ בא לפגוש אתכם!
לבעבור נסות אותכם בא הא-הים לבעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו!
אם תשמעו את הדברים מפי ה’ הדברים יהיו הדברים חקוקים בליבכם.
ולא תחטאו.
רש”י מסביר שהמילה ניסיון כאן היא מלשון נס, מורם מעם. ה’ מרומם אתכם.
זה נפלא!
אך הרמב”ן מסביר שיש פה גם מבחן.
הוא מסביר שלעיתים ה’ בוחן אותנו בדברים קשים, ולפעמים הוא בוחן אותנו בכך שהוא מיטיב עימנו.
במעמד הר סיני ה’ נתן לנו מתנה עצומה, מפגש.
הקב”ה היטיב עימנו.
הוא התגלה אלינו כפי שלא נגלה לאף עם אחר.
אבל גם זה ניסיון.
קרבה היא ניסיון.
ועם ישראל נבהל מן הקרבה.
כי זה כל כך מבהיל.
ודורש.
ומאתגר.
בקרבה הגדולה אל ה’ יש פחד אמיתי.
פחד מכישלון,
ופחד מהצלחה.
מן השינוי הגדול שנדרש מהעניין.
זה נפלא.
ומפחיד.
ומשה קורא לעם ישראל אל תיראו!
למען תהיה יראת ה’ על פנינו.
זה מפחיד, אבל זה שווה!
והוא קורא לנו כך עד היום.
תגובות אחרונות